INTERVJU MED GRUNDARNA TILL MISS HOLLY | MartinaOlsson

MartinaOlsson

Annons

INTERVJU MED GRUNDARNA TILL MISS HOLLY

Det var längesedan jag publicerade en intervju här i bloggen nu, men nu är det äntligen dags igen! Denna skiljer sig dock från de tidigare intervjuer ni har kunnat läsa i min blogg, nu ska ni nämligen få läsa en spännande intervju med grundarna till det australienska företaget Miss Holly, som är en webbutik som säljer otroligt fina kläder. Om ni inte känner till Miss Holly sedan innan så tycker jag absolut att ni borde kika in i deras webbshop genom att klicka här. Gör det redan nu, så kan ni njuta av intervjun efteråt!

——————————————————————————————————————————————————————————————————-

final_edit_01[1]

På bilden ser ni Natasha Jovanovic och Aisha Jacobs som har grundat företaget Miss Holly – dom är båda goda vänner och var det redan innan företaget startades.

Hur kom ni på att ni skulle starta Miss Holly?
– Vi har varit kompisar enda sedan vi var tonåringar och vi har alltid pratat om att starta ett företag tillsammans. Det var en utav våra stora drömmar! Men under tiden som vi växte upp så kom vardagslivet ikapp oss. Vi bildade familjer, jobbade och var upptagna med annat helt enkelt. Vi kunde inte komma på ett sätt att få det att funka eftersom vi redan hade så mycket annat som skulle göras.
Men under ett utav våra nattliga telefonsamtal, som vi brukade ha med varandra ganska ofta så började vi diskutera kring hur vi båda hade upptäckt att det fattades en marknad för kläder som var trendiga, höll hög kvalité,inte var svindyra och som man  dessutom kunde köpa online. Det var då vi förstod att det var detta vi skulle lansera som vårt företag!
Vi visste att det var nu eller aldrig, så vi bara körde på och lanserade Miss Holly – och detta gjorde vi faktiskt i våra vardagsrum!

Vilka medel använde ni er av för att kunna starta igång ert företag?
– Vi har själva grundat det här företaget, det är alltså ingen annan som har investerat i vårt företag. Så vi har alltså använt oss utav våra egna sparpengar och kreditkort för att köpa in plagg till lagret och för att skapa webbsidan.

Vad gör Miss Holly annorlunda mot alla andra webbutiker som säljer kläder?
– Vår kvalité på kläderna, vår kundtjänst och våra prisvärda, unika kläder! Vi skulle aldrig sälja något i vår webbutik som vi själva inte tycker håller en hög kvalité. Om man jämför med priset du betalar för plaggen vi säljer så är kvalitén du får på plaggen väldigt hög. Att våra kunder är nöjda är också något som är väldigt viktigt för oss. Vi svarar alltid på mail vi får från kunder så snabbt vi bara kan!

2015-03-15

Här ser ni några plagg ur Miss Hollys kollektion “Miss Holly Urban” – klicka här för att se hela kollektionen.

Hur har företaget utvecklats sedan ni startade det?
Vi har sett en stor utveckling sedan Juni 2014, då vi startade företaget. Överlag så har vi ökat vår försäljning med 30% i månaden och över 50% av alla ordrar som vi får görs från andra länder än Australien. Nu när sommaren snart drar igång på riktigt i USA så förväntar vi oss ännu fler ordrar därifrån under dom kommande 6-12 månaderna.

Driver ni företaget hemifrån eller från ett kontor?
– Från början skötte vi faktiskt allt från Natashas vardagsrum och så åkte vi till posten dagligen för att skicka iväg de ordrar som hade gjorts. Efter två månader förstod vi att det inte var möjligt för oss att fortsätta på det här viset längre, eftersom att försäljningen bara ökade mer och mer. Vi behövde hitta ett lager och ett kontor, och det snabbt!
Först skaffade vi ett kontor som vi delade på, men efter bara några månader så blev detta för litet för oss. Så vi flyttade till ett mycket större kontor som ligger nära Sydney CBD, vi renoverade kontoret och det är därfirån vi har jobbat under dom senaste månaderna.

Hur många anställda har ni i ert företag? 
– Just nu har vi sex stycken anställda inom företaget och vi planerar att anställa fler under dom kommande månaderna.

Ni säger själva att ni har väldigt bra kontakt med era kunder – en bra kundservice helt enkelt. Vad är det som gör att just er kundservice är så bra?
 – Vi startade någonting som kallas för “Talk To Miss Holly”. Det är ett slags program som låter kunder fråga oss om praktiskt taget vad dom vill. Det kan vara allt från tips och råd om hur man kan styla våra kläder, vilken makeup som passar till något av våra plagg.. till ja, vad som helst nästan! Vi älskar det här programet eftersom det skapar en bra kontakt mellan oss och våra kunder samt att det för konsumenterna att engagera sig väldigt mycket i vårt märke och våra plagg.

Tror ni att sociala medier är något som är nödvädigt att satsa på inom ett företag? Varför? Vilka tips har ni till företag som vill få sina sidor på sociala medier att växa?
– JA! Sociala medier är nyckeln till vår framgång. Det får företagen att kunna nå ut till en stor publik och det skapar en diskussion kring deras produkter. Kunderna kan prata med varandra och dom uppmuntrar ofta varandra till att köpa en produkt som dom själva tycker om. Våra tips är att lägga upp unikt material (i form av bilder), anordna tävlingar och prata med era kunder samt lyssna på vad dom tycker.

misshollyinsta

Bilderna ni ser ovan kommer från Miss Hollys Instagram (@misshollyxox) där dom i skrivande stund har hela 703 000 följare. Vill du se mer? Då ska du klicka här.

Har ni stött på några svårigheter med att driva ett eget företag? I sådana fall, vilka?
– Det som har varit svårast för oss är att hela tiden hålla koll på och köpa in de plagg som är efterfrågade. Att hitta en fabrik där tillverkningen skulle ske var också svårt i början, eftersom att vi är väldigt noga med att våra plagg ska hålla en hög kvalité samt att vi måste känna att vi kan lita på fabriken som tillverkar plaggen som vi sedan ska sälja. I början var vi tvugna att skicka flera plagg fram och tillbaka till fabriken innan vi var nöjda, och det tog mycket tid från oss.

Och slutligen, har ni några tips till unga entreprenörer som vill följa sina drömmar?
– Vänta inte för att du är rädd för att du inte ska lyckas. Att vara ung när du börjar är något positivt, för då har du tiden på din sida. Om det inte fungerar för dig första gången så är det bara att resa sig upp och försöka igen!
Planera i förväg så att du är beredd om ditt företag verkligen skulle börja växa. Lyssna på dina kunder och sist men inte minst, se till att göra något som du älskar!

——————————————————————————————————————————————————————————————————-
Jag hoppas att den här intervjun inspirerade er och gav er drivkraft! Jag känner mig i alla fall otroligt inspirerad efter att ha intervjuat dessa två underbara kvinnor. Vad tyckte ni om intervjun? Skulle ni vilja se fler liknande intervjuer här i bloggen i framtiden? Lämna hemskt gärna en kommentar med din åsikt!

 

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats